Moda beynimizi ele geçirmiş!

Son günlerde insanların beyinlerini gerçekte kendilerinin mi yoksa dev sektörlerin mi yönettiği tartışılıyor. Yapay zekânın egemen olduğu bir dünyada, insanın beynini kendisinin yönetmesinin zor olduğu söyleniyor. Uzmanlar, beynimizin en son güzellik modalarına kapılmak üzere programlandığını belirtiyor. Bu yüzden estetik ve güzellik çılgınlığı yaşandığı, ABD’li medya yıldızı Kim Kardashian’ın “Eğer biri bana her gün dışkı yemenin beni daha genç göstereceğini söyleseydi bunu yapardım” demesi, insanın moda uğruna aklının başından gitmesine örnek gösteriliyor. Ama Kardashian’ın dışkı yemesine gerek olmadığı, 70 yaşındaki annesi Kris Jenner’in de modaya uyarak yüzünü gerdirdiği hatırlatılıyor.
Sırrı, hormonlarda
İngiliz gazetesi Guardian’ın yazarlarından Polly Hudson da insanın beyninin en son güzellik modalarına kapılmak üzere programlandığını yazarken, kendisinin de bu tuzağa düştüğünü itiraf ediyor. Hudson yazısında Londra South Bank Üniversitesi’nde nöroloji uzmanı olan Laura Elin Pigott’un görüşlerine de yer vermiş. Pigott, “Çekici bir yüz görmek, beynin ödül ve sosyal devrelerini harekete geçirerek mutluluk hormonu olan dopamini salgılıyor. Bu hormon, topluma benimsetilen güzellik standardını yakaladığımızda salgılanıyor. Bu da biyolojik olarak tatmin edici bir his yaratıyor” diyor.
‘Algılarımız eğitilebiliyor’
Uzmanlar, insanların algılarının yeniden eğitilebilediğini söylüyor. Bu eğitim, moda gibi kitleleri etkilemeye ihtiyaç duyan sektörlerde beyinlerin, daha doğrusu hayata bakışın, düşüncelerin ele geçirilmesi sonucunu doğuruyor. Nöroloji uzmanı Pigott, “Bilim açıkça gösteriyor ki beyinlerimiz neyle beslenirse ona tepki veriyor. Ancak bilinçli olursak bu manipülasyonun farkına varıp, kendi güzellik algılarımız üzerinde kontrolü ele geçirebiliriz, yoksa modanın esiri oluruz” diyor.
Güzellik tuzağı
Yaşlanma karşıtı pantolondan tüp içinde botoks satılmasına kadar modanın insanlara güzellik tuzağı kurduğu belirtiliyor. 2021’de değeri 146.7 milyar dolar (6.2 trilyon TL) olan küresel cilt bakımı pazarının 2031’e kadar 273.3 milyar dolara (11.6 trilyon TL) ulaşması bekleniyor. Güzellik tuzaklarından kaçınmanın modanın beyinleri ele geçirmesi nedeniyle çok zor olduğu hatta incecik kişilerin bile zayıflama iğneleri peşinde koştuğu, çocukların kırışıklık önleyen krem istediği belirtiliyor.
Share this content:


