Türk kahvesi kültürü dünyayı aşıyor

DUYGU ERDOĞAN – Türk kahvesi, Avrupa Birliği’nde (AB) Türkiye’nin tescil edilen ilk geleneksel ürün adı oldu.Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği/nden (TOBB) yapılan açıklamada, AB Resmi Gazetesi’nde yayımlanan duyuruyla Türk kahvesinin TOBB tarafından yapılan başvuru sonucu AB’de “geleneksel ürün adı” olarak ilan edilirken;süreç 3 aylık itiraz dönemi ardından kesinleşecek.
Geleneksel ürün adları, 30 yılın üzerinde süreyle kullanılan adların; geleneksel işleme ya da hammadde içeriği şartı aranarak değerlendiriliyor. Bu sürecin TOBB tarafından yürütüldüğünü anlatan TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, sosyal medya hesaplarından yaptığı açıklamada, “Kültürümüzün en köklü sembollerinden biri olan Türk kahvesi, UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi’nde de yer alıyor. 500 yılı aşkın geçmişiyle sadece bir içecek değil, misafirperverliğimizin, sohbetin ve dostluğun simgesi. TOBB olarak yerel ve geleneksel değerlerimizi korumak, dünya çapında tanıtmak ve tescil ettirmek için çalışmaya devam ediyoruz. Türk kahvesinin eşsiz kokusu ve lezzeti Avrupa’da da tescilleniyor” ifadelerini kullandı.
Kültürel miras
Türk Kahvesi konusunda dünya çapında konuşmalar ve araştırmalar yapan Türk Kahvesi Kültürü ve Araştırmaları Derneği Genel Sekreteri Rıfat Osman Serim, Türk Kahvesi’nin bir kültür olarak tescillenen ve artan değerine dikkat çekti. Bu konuda ilk önemli gelişmenin 2013 yılında Unesco Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi’ne Türk Kahvesi’nin alınması olduğunu vurgulayan Serim, sonraki 12 yıl boyunca topyekun bir çalışma ile bu serüvenin daha güçlendirildiğini söyledi. Dünyada her 40 fincan İtalyan kahvesine karşılık bir fincan Türk kahvesi tüketildiğini belirten Serim, bunun oldukça iyi bir gelişme olduğunu dile getirdi. Serim, “Bu gücün ve markalaşmanın arkasında büyük bir kültür şöleni var. Bu nedenler arasında öne çıkan temeller ise şöyle diyebiliriz:
1- Türk Kahvesi, aslında bir Osmanlı coğrafyası kültürü. Balkanlar, Kafkaslar, Orta Doğu hesap edildiğinde 200 milyona yakın insan için bu geleneksel bir tören.
2- Dünyada ‘kahve deliliği’ olarak tabir edilen bir dönemde, popüler bir konunun içinde bulunuyor.
3- Kahve yapımı zordur. Türk kahvesinin bu yapım zorluğu sanayi gelişimi ile kolaylaştı ve buna uygun makine kullanımı çok arttı.
4- Türkiye büyük bir turizm ülkesi, THY büyük bir elçi. Bu tanıtımlar güçlü bir geri dönüş sağlıyor.”
Geleneksel ürün adı nedir?
Bir ürün menşeiden bağımsız olarak geleneksel olarak en az otuz yıl süreyle kullandığı adı kanıtlanırsa geleneksel ürün adı olarak tanımlanıyor. Bu kapsamda iki şarttan biri aranıyor. Buna göre, geleneksel üretim veya işleme yöntemi veya geleneksel bileşimden kaynaklanması gerekiyor ya da geleneksel hammadde veya malzemeden üretilmiş olması bekleniyor.
Share this content:


